Jlin - Live @ St. Paul's Sessions, Athens
Την Πέμπτη 2 Νοεμβρίου είχαμε την ευκαιρία να βρεθούμε σε ένα event που αποτελεί μέρος των St Paul's Sessions #2 για την περίοδο 2017 - 2018, στην αγγλικανική εκκλησία του Aγίου Παύλου στο Σύνταγμα.
Όσοι δεν είχαν την τύχη να βρεθούν ακόμα σε αυτόν τον χώρο ίσως έχουν στο νου τους ένα μικρό εκκλησάκι, μεγέθους αντίστοιχου με αυτά που συναντάμε στα νησιά, κάτι που απέχει πολύ από την πραγματικότητα. Η εκκλησία είναι μάλλον ευρύχωρη, με χώρο για περισσότερους από 150 καθήμενους και όρθιους, ψηλοτάβανη και κατασκευασμένη έτσι ώστε να έχει άριστη ακουστική, καθώς σε αυτήν είναι εγκατεστημένο ένα από τα παλαιότερα εν λειτουργία εκκλησιαστικά όργανα στην Ελλάδα.
Σε αυτόν τον ιδιαίτερο χώρο, βρισκόμαστε για να ακούσουμε την "Jerrilynn" Patton, γνωστή με το καλλιτεχνικό ψευδώνυμο Jlin, μια δηλαδή από της σημαντικότερες νέες δημιουργούς ηλεκτρονικής μουσικής.
Η Jlin έγινε ευρέως γνωστή με το πρώτο της album "Dark Energy" το 2015. Η κυκλοφορία είχε έντονα στοιχεία footwork, ένα είδος χορευτικής μουσικής με έμφαση στις γρήγορες κινήσεις των ποδιών και προέρχεται από τις γειτονιές του Brooklyn τη δεκαετία του 1990. Μουσικό και χορευτικό είδος το οποίο είναι ισχυρή καταβολή για την Jlin, και για το οποίο έχει λειτουργήσει η ίδια ως γέφυρα προκειμένου να φτάσει από την Αμερική στην Ευρώπη όσο και να διαδοθεί περισσότερο στις ΗΠΑ. Η μουσική της παρόλα αυτά, απέχει αρκετά από τις συνηθισμένες footwork συνθέσεις στις οποίες κυριαρχούν samples από soul, RnB και rap κομμάτια. Την θέση αυτών των σχετικά τετριμμένων samples, παίρνούν λούπες από κραυγές, παιδικά τραγούδια, φράσεις από ταινίες, ή και περισσότερο αφηρημένοι ήχοι όπως τρένα ή μεταλλικοί εργοστασιακοί ήχοι.
Η αποστασιοποίηση της Jlin από το footwork γίνεται εντονότερη στον φετινό, δεύτερο δίσκο της "Black Origami", ο οποίος κινείται σε χαρακτηριστικά πιο experimental μονοπάτια, όπως αναμενόταν άλλωστε, καθώς στον δίσκο συμμετέχουν σημαντικοί καλλιτέχνες της ηλεκτρονικής πειραματικής μουσικής όπως ο William Basinski και η Holly Herndon.
Με μεγάλη αγωνία για το που θα κινηθεί μουσικά η βραδιά και ενώ η εκκλησία έχει γεμίσει, καθώς λίγες μέρες πριν τη συναυλία το event έγινε sold out, τα φώτα σβήνουν και η Jlin εμφανίζεται στη σκηνή, παίρνοντας θέση πίσω από το laptop της. Δυο κατακόρυφες δέσμες φωτός την πλαισιώνουν και χωρίς καμία αργοπορία ξεκινάει το set της. Η μουσική μας συνεπαίρνει αμέσως και για τα επόμενα 60 περίπου λεπτά ακούμε εκστασιασμένοι γνωστά κομμάτια από τους δυο δίσκους της, τα οποία όμως έχουν αλλαχθεί τόσο πολύ που συχνά είναι δύσκολα αναγνωρίσιμα.
Ήδη από το πρώτο κομμάτι που μας παρουσιάζει, με τα έντονα breaks και τα retro synths, κάνει με τον δυνατό αλλά καθαρό της ήχο την εκκλησία να σίεται, ενώ στην εξέλιξη του κομματιού προσθέτει συνέχεια ρυθμικά στοιχεία. Το αναγνωρίσιμο ουρλιαχτό από το Guantanamo σύντομα κάνει την εμφάνισή του και η χαρακτηριστική επαναλαμβανόμενη φωνητική λούπα "leave me alone, leave me alone..." κολλάει για αρκετά λεπτά στα αυτιά μας. Στη συνέχεια, πιο minimal ύφος, καθαρές μπασογραμμές και ξερά drums με πολλά γεμίσματα και γυρίσματα, τα οποία έρχονται σε αντίθεση με τα πολυάριθμα κρουστά samples που χρησιμοποιεί η Jlin: toms, claps, cowbells, ξύστρες...
Τα κομμάτια που ακούμε είναι γνώριμα αλλά και τόσο διαφορετικά. Κινητήρια δύναμη των αλλαγών είναι η έμφαση της Jlin και στην παραμικρή λεπτομέρεια, όπου η θέση και η διάρκεια της εκάστοτε λούπας, κάθε παύση ή αλλαγή στην ένταση, ακόμη και ένας μεμονωμένος ήχος (ένα κουδούνι που χτυπάει ή μια πόρτα αυτοκινήτου που κλείνει), παίζουν καίριο ρόλο στην σύνθεση του μουσικού τοπίου.
Έχοντας κλείσει τα μάτια μας, βυθιζόμαστε στο μουσικό ταξίδι της Jlin, στο οποίο μπορούν να συνυπάρχουν από παιχνιδιάρικες παιδικές μελωδίες, τρομπέτες και λούπες κλασικής κιθάρας, μέχρι tribal breaks, glitchy φωνητικά και σφυρίγματα.
Χαρακτηριστική και ιδιαίτερη στιγμή στο set της Jlin αποτελεί η εκτέλεση του Holy Child, στο οποίο τα αιθέρια φωνητικά που στηρίζουν τη μελωδία του κομματιού δένουν με μοναδικό τρόπο με τον χώρο. Στη συνέχεια, οι ρυθμοί πέφτουν ελαφρώς και ένα sample από marimba προστίθεται στο ηχητικό κολάζ, πριν επανέλθουν σκοτεινά ατμοσφαιρικά περάσματα με φωνητικά, επαναλαμβανόμενο μπάσο και 90s ήχους synths.
Μετά από 45 περίπου λεπτά στο set, το κλίμα αλλάζει με ένα αισθητά πιο χαλαρό κομμάτι, το οποίο μάλλον λειτουργεί ως μουσικό διάλειμμα. Η ίσως αδιάφορη στιγμή αυτή της βραδιάς συνέχεια δίνει τη θέση της σε δυο έντονα κομμάτια, το πρώτο από τα οποία είναι αρκετά μακροσκελές, τα οποία μάλλον αποτελούν κάποια συνεργασία της Jlin καθώς δε διαθέτουν τα ιδιαίτερα στοιχεία που κάνουν τα έργα της να ξεχωρίζουν, ούτε καν ρυθμικά, καθώς ακούμε για πρώτη φορά ρυθμό 4/4 για περισσότερα από 6 δευτερόλεπτα.
Η συναυλία κλείνει με ένα κομμάτι που θα ταίριαζε σε κάποιο beach party, κάτι σαν μουσικές διατάσεις μετά από μια πραγματικά έντονη εμπειρία. Τα φώτα ανάβουν και το κοινό χειροκροτά ενθουσιασμένο καθώς η Jlin αποχωρεί από τη σκηνή. Κατά την έξοδο μας αλλά και στο προαύλιο ακούμε ζητήσεις μεταξύ των ακροατών, καθιστώντας εμφανές ότι και αυτοί, όπως και εμείς, βίωσαν με τον δικό τους τρόπο την ιδιαίτερη δουλειά μιας νέας δημιουργού που σίγουρα έχει πολλά ακόμη να δείξει στο μέλλον.
Venue: St. Paul's Anglican Church, Athens
Date: 20.10.2017
Hosted by Groove Productions
Photos by Valentina Vagena
Θα θέλαμε να ευχαριστήσουμε ιδιαίτερα την Groove Productions για την πρόσκλησή της στις ιδιαίτερες αυτές εκδηλώσεις και να υπενθυμίσουμε τα πολύ ενδιαφέροντα ονόματα που θα ακολουθήσουν στα πλαίσια των St Paul's Sessions 2:
- Laurel Halo: 18.11.2017,
- ION: 16.12.2017,
- The Man from Managra: 20.1.2018,
- Prurient: 10.2.2018,
με line-up που, όπως πληροφορηθήκαμε, σύντομα θα εμπλουτιστεί περαιτέρω.
*Ευχαριστούμε τον Ιάκωβο Αντώνογλου για τη συνδρομή του στη συγγραφή του παρόντος άρθρου.