Nils Frahm - Live @ Barbican Hall, London
Λονδίνο 2018. Μια πόλη στην οποία νιώθει κανείς ότι συμβαίνουν τα πάντα. Μια πόλη στην οποία αν "τολμήσει" κανείς και τσεκάρει σε Songkick και Resident Advisor τα event που γίνονται καθημερινά, είναι βέβαιο ότι θα του δημιουργηθούν ψυχολογικές επιπλοκές. Το ζητούμενο είναι να καταφέρει να φιλτράρει τα events που κυρίως τον ενδιαφέρουν και δεδομένου ότι έχει το χρόνο και τη οικονομική δυνατότητα να ανταποκριθεί ανάλογα. Στο ClockSound είχαμε την τύχη, και σε μια (τυχαία) εβδομάδα του χρόνου, να δούμε τους Four Tet, Bon Iver και Nils Frahm, για τον οποίο και καλούμαστε να σας μεταφέρουμε τις εντυπώσεις μας.
Και η συναυλία αυτού στο περίφημο Barbican Centre, που ίσως να αποτελεί τον καλύτερο κλειστό χώρο που έχω επισκεφθεί ποτέ, λαμβάνοντας υπόψη όλα τα services, ήχο, θέσεις, άνεση κλπ. Το Barbican Centre ανήκει στο Δήμο της πόλης και αποτελεί μια από τις πιο σημαντικές κοιτίδες πολιτισμού στο Λονδίνο. Με το χαρακτηριστικό κτίριο της αρχιτεκτονικής σχολής του Μπρουταλισμού, φιλοξενεί συναυλίες κλασικής και σύγχρονης μουσικής, θεατρικές παραστάσεις, κινηματογραφικές προβολές και εκθέσεις τέχνης. Διαθέτει επίσης βιβλιοθήκη, διαφορετικά εστιατόρια και ωδείο. Μια ημέρα πριν είχαμε βρεθεί εκεί για να δούμε μια περιοδική έκθεση της Yto Barrada. To Barbican Hall αποτελεί και το "σπίτι" των London Symphony Orchestra και BBC Symphony Orchestra.
Nils Frahm
Στα του καλλιτέχνη και της βραδιάς του περασμένου Σάββατου λοιπόν, όπου φθάνοντας στο χώρο γύρω στη μισή ώρα πριν το event, παραλάβαμε τη διαπίστευσή μας και κατευθείαν για τη (δωρεάν) γκαρνταρόμπα και το (όχι δωρεάν) συνοδευτικό ποτό.
Η συγκεκριμένη ήταν η 4η και τελευταία συνεχόμενη sold-out εμφάνισή του στο Λονδίνο (21-24/02) με τον καλλιτέχνη αμέσως μετά τις 20:00 να εισέρχεται στο Barbican Hall εν μέσω επευφημιών.
Photo by Tom Howard
Για τον Frahm και με αφορμή την κυκλοφορία του τελευταίου του άλμπουμ "All Melody" (Erased Tapes Records), έχει δημιουργηθεί ανά το κόσμο ένα μέχρι ενός σημείου δικαιολογημένο hype, με αποτέλεσμα να μην είναι λίγες οι φορές που είδαμε είτε αφίσες, είτε ολόκληρα vinyl stands σε δισκάδικα του Λονδίνου.
Τη μουσική του μόλις πρόσφατα άρχισα να ακολουθώ πιο προσεκτικά και καλούμαι με έναν ίσως πιο αποστασιοποιημένο τρόπο να μεταφέρω τι είδα στο venue το Σάββατο 24 Φλεβάρη. Πρέπει να παραδεχθώ ότι οι πρώτες μου εντυπώσεις ήταν συγκρατημένα θετικές αφού έβλεπα ζωντανά έναν καλλιτέχνη ο οποίος κάνει πολλά πράγματα μόνος του επί σκηνής και με μεγάλο αριθμητικά εξοπλισμό τον οποίο παράλληλα δε γνώριζα καλά.
Ο Frahm συνδυάζει την κλασική και ηλεκτρονική μουσική και χρησιμοποιεί διαφορετικά πιάνο (μεγάλο & όρθιο), πλήκτρα (Roland Juno-60, Rhodes piano), όπως επίσης drum machine και αναλογικό synth. Ο συνδυασμός της ζωντανής του εμφάνισης και των αρκετών ακουσμάτων της τελευταίας του κυρίως δουλειάς, την οποία και παρουσίασε σχεδόν στη ολότητά της, με έκανε να τον εκτιμήσω και να τον θαυμάσω περισσότερο.
Το live ξεκίνησε με το The Whole Universe Wants to Be Touched που εκκινεί με τα υπέροχα προηχογραφημένα φωνητικά ξεκινώντας να παίζει από τη αριστερή πλευρά του εγκατεστημένου εξοπλισμού του
Photo by Tom Howard
Αμέσως μετά συνεχίζει με το 2ο κομμάτι (και) του νέου δίσκου Sunson, που ήταν και η πρώτη στιγμή της βραδιάς που μας έβαλε σε πιο ηλεκτρονική διάθεση.
Sunson
Η συνέχεια με τα Fundamental Values και My Friend The Forest, στα οποία μας καθήλωσε με το πιάνο του, σε ένα χώρο που άρμοζε τέλεια σε ότι αφορούσε την ακουστική, ειδικά όταν τα κομμάτια χρειάζονταν απόλυτη ησυχία γύρω και την ανάλογη προσοχή του κοινού. Φαίνεται ότι δεδομένου του τρόπου που στήνει τον εξοπλισμό του, ότι προτιμάει να παίζει σε venue με θέσεις τύπου auditorium. Στην Ελλάδα ίσως το Μέγαρο Μουσικής να του άρμοζε καλύτερα για αυτό που θέλει να παρουσιάσει.
Photo by Tom Howard
Μια παρένθεση όπου έπαιξε και το Familiar από το "Felt" (2011) και συνεχίζει με τα καινούρια Forever Changeless, All Melody, #2 τα οποία τελικά έχουν "λάβει μέρος" σε ένα καταπληκτικό νέο άλμπουμ, για το οποίο νιώθει κανείς ότι θα κάνει το Nils Frahm αναπόφευκτα πιο εμπορικό.
#2
Η συνέχεια με κομμάτια από τον παλαιότερο κατάλογό του όπως τα Hammers, Says, Ode, Our Own Roof, και τα Toilet Brushes και More. Το κοινό ανταποκρίθηκε αναμενόμενα στα τελευταία κομμάτια περισσότερο, κάτι λογικό αν αναλογιστεί κανείς ότι το "All Melody" κυκλοφόρησε μόλις ένα μήνα πριν τις εμφανίσεις του στο Λονδίνο. Προσωπικά στη δική μου μνήμη έμειναν περισσότερο οι μελωδίες της καινούριας του δουλειάς.
Παρακολουθώντας τον μου δόθηκε η εντύπωση ότι θα χρησίμευε να έχει δίπλα του κάποιον session μουσικό για να κρατήσει πιο εύκολα τόσο τη συνέχεια και σύνδεση μεταξύ των κομματιών, όσο και ενδεχόμενα να δώσει και το κάτι παραπάνω στις απασχολημένες στιγμές του. Σχεδόν σε κάθε κομμάτι διέκοπτε και επικοινωνούσε με το κοινό, την ίδια ώρα που προετοίμαζε τον εξοπλισμό για το επόμενο. Αυτή η δραστηριότητα, αν και ενδιαφέρουσα και ευχάριστη αφού αυτοσαρκαζόταν με αστεία μεταξύ άλλων, διέκοπτε τον ειρμό του live. Η δυναμική των κομματιών και της μεταξύ των δυνητικής συνέχειας χανόταν κατά έναν τρόπο.
Photo by Tom Howard
Ο Frahm αποτελεί έναν από τους ταλαντούχους μουσικούς της εποχής μας που προσπαθεί να συνδυάσει σύγχρονες και μη τάσεις. Δεν θα έλεγα ότι συμπεριλαμβάνεται στους μουσικούς που μπορούν να παραδώσουν μια αξέχαστη συναυλιακή εμπειρία, η ευκαιρία όμως που μας δόθηκε για να τον δούμε από κοντά, μας έκανε να εκτιμήσουμε πολύ περισσότερο τη μουσική του γενικότερα.
Venue: Barbican Hall, London
Date: 24.02.2018
Photos by Tom Howard Photography
Hosted by Barbican Centre
*Θα θέλαμε να ευχαριστήσουμε την Rachel και το τμήμα επικοινωνίας του Barbican Centre για την ευκαιρία που μας έδωσαν για να καλύψουμε επίσημα την εμφάνιση του Nils Frahm.
Set List:
The Whole Universe Wants to Be Touched
Sunson
Fundamental Values
My Friend the Forest
The Dane
Familiar
Human Range
Forever Changeless
All Melody
#2
Hammers
Says
Ode
Our Own Roof
Toilet Brushes
More
Photo by Tom Howard
Photo by Tom Howard