clocksound.gr
Search
facebook twitter youtube rss instagram

Pharmakon - Contact

Rate
8

Συνεχίζοντας τον κύκλο των σχετικά αργοπορημένων review για το 2017, ακούσαμε το τελευταίο album της Pharmakon, "Contact". Pharmakon είναι το καλλιτεχνικό ψευδώνυμο της εικοσιεπτάχρονης Νεο-Υορκέζας Margaret Chardiet, η οποία από νεαρή ηλικία ενεπλάκη με την πειραματική ηλεκτρονική σκηνή της πόλης, κυκλοφορώντας το 2009 το πρώτο της, ομότιτλο EP.

Μεγάλο βήμα για την αναγνωρισιμότητά της έπαιξε η συνεργασία της με τη γνωστή underground εταιρία Sacred Bones Records, στην οποία κυκλοφόρησε το 2013 το πρώτο της πλήρες album με τίτλο "Abandon", το οποίο έκανε αίσθηση τόσο με τη μουσική του όσο και με το εξώφυλλό του. Στη συνέχεια, τον επόμενο χρόνο, κυκλοφόρησε το "Bestial Burden", το οποίο έλαβε ακόμα καλύτερες κριτικές αυξάνοντας την φήμη της και στις δύο πλευρές του Ατλαντικού.

Η μουσική της Pharmakon είναι κατά βάση noise industrial και χτίζεται από αμιγώς ηλεκτρονικούς ήχους στους οποίους προστίθενται τα φωνητικά της, τα οποία άλλοτε αγωνιώδη, άλλοτε απόκοσμα δίνουν ιδιαίτερο ύφος στα κομμάτια της. Ένα βασικό χαρακτηριστικό του ήχου της είναι ότι σε αντίθεση με την πλειονότητα των μουσικών που ασχολούνται με τον χώρο της πειραματικής noise, οι συνθέσεις της είναι αρκετά δομημένες και βασίζονται περισσότερο στη βελτιστοποίηση του ηχητικού αποτελέσματος και όχι τόσο σε στοιχεία τυχαιότητας ή έκπληξης.

Επίσης, οι κυκλοφορίες της Pharmakon βασίζονται πάντοτε σε ένα concept που σχετίζεται με το ανθρώπινο σώμα. Έτσι το πρώτο της album "Abandon" πραγματεύεται το θέμα της αποσύνθεσης του ανθρώπινου σώματος, όπως είναι έκδηλο και από το εξώφυλλο του δίσκου με τις προνύμφες εντόμων πάνω στη Margaret. Το δεύτερο album της "Bestial Burden" είναι επηρεασμένο από μία σοβαρή χειρουργική επέμβαση στην οποία υποβλήθηκε και το εξώφυλλο του δίσκου δείχνει όργανα ζώων τοποθετημένα πάνω στο στήθος και την κοιλιά της. 

 

reviews/171126-pharmakon-contact-01.jpg

 

Το νέο album της, "Contact", μοιάζει να διαφέρει σε κάποιο βαθμό από την αποκλειστική θεματολογία του ανθρώπινου σώματος. Έτσι, ήδη από το εξώφυλλο, απεικονίζεται το πρόσωπο της Margaret τυλιγμένο με πολλά ανθρώπινα χέρια, ξεφεύγοντας από την αυστηρά εσωτερική προσέγγιση των προηγούμενων κυκλοφοριών. Η ίδια άλλωστε περιέγραψε το album ως ένα ταξίδι που κάνει ο νους μέσω του σώματος προκειμένου να να ξεφύγει, ή να ανυψωθεί από αυτό. Ένα ταξίδι, μία έκσταση που περιλαμβάνει τέσσερα βήματα, τα οποία αντικατοπτρίζονται στις συνθέσεις του album: προετοιμασία, έναρξη, κορύφωση και επίλυση.

Το album ξεκινάει με την σκοτεινή ατμοσφαιρική εισαγωγή του Nakedness Of Need. Χαμηλόσυχνοι ήχοι που διακόπτονται από υψίσυχνους θορύβους διαμορφώνουν μία υποτυπώδη ρυθμική υπόσταση, μέχρις ότου οι θόρυβοι να γίνουν μόνιμοι και η Pharmakon να προσθέσει τη στοιχειωτική φωνή της. Σε κάποια σημεία απαγγέλλει σιγανά, σε άλλα φωνάζει, ενώ καθώς το κομμάτι εξελίσσεται ουρλιάζει, χρησιμοποιώντας τη φωνή της σαν μία ακόμα πηγή θορύβου. Το αποτέλεσμα είναι μια αυστηρά δομημένη θορυβώδης ηχητική σύνθεση, που δίνει όντως την αίσθηση μίας διαλογιστικής προετοιμασίας, η οποία καταλήγει στο μεταβατικό instrumental ιντερλούδιο του Sentient το οποίο μοιάζει να εκκινεί τη διαδικασία μία υπνωτικής έκστασης.

Το Transmission ξεκινάει με ένα απλό noise ρυθμικό σχήμα φτάνοντας πολύ σύντομα σε ένα παλλόμενο ηχητικό τείχος, πάνω από το οποίο η Pharmakon απαγγέλλει τους στίχους της: "I had a conversation, It lasted nearly an hour, Held no words And carried the weight Of the state of things so held". Το κομμάτι βρίσκεται σε μία διαρκή κορύφωση, προκαλλώντας στον ακροατή έντονη εγρήγορση με την προσκόλληση στο αναπαραγόμενο θορυβώδες drone.

Το Sleepwalking Form δομείται από μακρόσυρτους ήχους και κοφτά, αφαιρετικά ρυθμικά blocks και πραγματεύεται, όπως υποδηλώνει και ο τίτλος του μία εμπειρία διαχωρισμού του σώματος από το πνεύμα "Sleepwalking form, I slowly trembled, Then awoke again". Το επαναλαμβανόμενο μοτίβο του κομματιού είναι σχετικά γαλήνιο και αποτελεί ένα σημείο αναφοράς, αλλά τα φωνητικά της Pharmakon δηλώνουν μία μυστικιστική εμπειρία, γεμάτη ένταση. Το Somatic είναι ένα ακόμα instrumental κομμάτι και απαρτίζεται κυρίως από θορυβώδεις, παραμορφωμένους ήχους παραπέμποντας υφολογικά και εννοιολογικά στο προηγούμενο album της "Bestial Burden", αποτελώντας ενδεχομένως μία σπουδή στην αποστασιοποιημένη παρατήρηση του ανθρώπινου σώματος.

Τελευταίο κομμάτι και αναγκαστική επίλυση του ταξιδιού στο οποίο μας παραπέμπει το album είναι το No Natural Order, στο οποίο μας παρουσιάζει πιθανότατα το μανιφέστο του "Contact" "We cannot transcend all of our instincts,
Just animals lost in a confused dream, Where mankind is real, And at the center of everything"
. Μία ανατριχιαστική επιστροφή και συνειδητοποίηση, με τη Pharmakon να απαγγέλλει τους στίχους της σχεδόν δαιμονικά, μέσα σε αδιάκοπους θορύβους, ενώ ακούγεται απόκοσμα ζωώδης. Το "Contact" κλείνει με τρεις θορυβώδεις ήχους, σαν παραμορφωμένο τρίξιμο από πόρτες που κλείνουν, ολοκληρώνοντας την εμπειρία του ταξιδιού.

Συνολικά, το "Contact" αποτελεί ένα ενδιαφέρον album τόσο μουσικά όσο και θεματικά συνεχίζοντας την παράδοση των καλών κυκλοφοριών εκ μέρους της Pharmakon. Παρόλο που η διάρκειά του είναι σημαντικά μικρότερη από τα προηγούμενα δύο albums της, έχει σφιχτή συνεκτική δομή και οι συνθέσεις μοιάζουν για πρώτη φορά να μην είναι απόλυτα προσωπικές, αλλά να έχουν μία επικοινωνιακή διάθεση από την καλλιτέχνη προς τον ακροατή, αποτελώντας μία προσπάθεια επαφής της Pharmakon με αυτόν, επιβεβαιώνοντας με αυτόν τον τρόπο και τον τίτλο του album.

 

reviews/171126-pharmakon-contact-02.jpg

 

Sacred Bones Records, 31.03.2017

 

Σχετικά άρθρα

Banner
Banner