ClockSound
Search
facebook twitter youtube rss instagram

O Keiji Haino στο Temple Athens στις 7 Φεβρουαρίου

Ο ασυμβίβαστος μουσικός πρωτοπόρος Keiji Haino επισκέπτεται την Αθήνα στις 7 Φεβρουαρίου, προσκεκλημένος των 3 Shades of Black και 3p Lab.

Μυστήρια, ακατάληπτη, αδιερεύνητη: μερικά από τα επίθετα που έχουν χρησιμοποιηθεί για να περιγράψουν την μουσική του Keiji Haino. Επίθετα που προδιαθέτουν κάποιον να πιστέψει ότι υπάρχει κάποιο πρόβλημα, κάποια αδυναμία περιγραφής του μουσικού οράματος του γεννημένου το 1952 Ιάπωνα. Και όμως, αντιθέτως, αντικατοπτρίζουν τέλεια ακριβώς αυτό το όραμα : την μουσική έκφραση που ξεκινά από ένα αδιόρατο σημείο στο χώρο και στον χρόνο και εκτείνεται στο χωροχρονικό διηνεκές, ξεδιπλώνοντας ένα καλειδοσκοπικό χρωματικό φάσμα, τόσο πυκνό σε επίπεδα που καταλήγει στο μαύρο. Λίγοι μουσικοί έχουν την ικανότητα να φτιάχνουν μουσική σαν να την εμπερικλείουν και ταυτόχρονα να την ανακαλύπτουν κάθε φορά από την αρχή. Ο Haino είναι ένας από αυτούς.

 


Εμβληματική μορφή του ιαπωνικού ψυχεδελικού πειραματικού ήχου, ο Keiji Haino, στα χρόνια που είναι ενεργός μουσικά, έδρασε έχοντας μία αρχή να διέπει το ήθος του και εντέλει να το ορίζει: αυτήν της ελευθερίας. H φόρμα του εμπεριέχει όλες τις μουσικές φόρμες αφού εφορμά από όλα τα μουσικά είδη και ταυτόχρονα από καμία φόρμα, εφόσον ξεκινά κάθε φορά από το μηδέν. Σκοπός δεν είναι ο αυτοσχεδιασμός, αλλά η ελευθερία. Ο αυτοσχεδιασμός δεν είναι παρά μια τεχνική, όμως ο Haino επιδιώκει να δημιουργεί κάθε φορά κάτι από το τίποτα και από το όλο. Σαν να παίρνει όλες τις μουσικές, να τις ρίχνει σε μια φωτιά και με τις στάχτες να ζωγραφίζει έναν νέο πίνακα. Επιρροές από το rock’n’roll, τα blues, το garage, το noise, την ψυχεδέλεια, έρχονται να διαλυθούν μέσα στο μίγμα του.

Ξεκίνησε την καριέρα του ως underground ηθοποιός επηρεασμένος από τον Αntonin Artaud, ωστόσο, η πρώτη του επαφή με τους Doors έμελλε να αλλάξει την καλλιτεχνική του πορεία και να τον σπρώξει προς την μουσική. Ακολούθησε η δημιουργία του πρώτου μουσικού του σχήματος στην δεκαετία του 1970, των Lost Aaraaff, οι οποίοι δανείστηκαν το όνομά τους από ένα ποίημα του Edgar Allan Poe. To group, το οποίο αντλούσε επιρροές από την jazz, διήρκεσε ως το 1975 περίπου, με διάφορα μέλη να συντελούν σε αυτό και με τον Haino στον ρόλο των φωνητικών.

Στην συνέχεια, εξερεύνησε μόνος του τα όρια του ήχου, μέχρι τον σχηματισμό του επόμενου συγκροτήματός του, των Fushitsusha. Το σχήμα ξεκίνησε γύρω στο 1978, με τον Haino την κιθάρα και στα φωνητικά και τους Takahashi Ayuo και Shiraishi Tamio να εναλλάσσονται στο βιολί και στο synthesizer αντίστοιχα. Σταδιακά το γκρουπ ενσωμάτωσε rhythm section, καταλήγοντας στην δομή κιθάρα, μπάσο, drums, μια δομή με την οποία συνέχισε ως τα τέλη της δεκαετίας του 90. Επιφανή μέλη του ιαπωνικού avant garde, οι Fushitsusha χρησιμοποίησαν στοιχεία από την γλώσσα του rock και του garage τα οποία μέσω του ελεύθερου πειραματισμού έσπρωξαν ως το noise, διατηρώντας ως συνεκτικό κρίκο την ψυχεδέλεια. Όπως και να έχει, το συγκρότημα τάραξε δραστικά τα νερά και δημιούργησε ένα κύμα προς το αφηρημένο και τον αυτοσχεδιασμό στους κύκλους του ιαπωνικού avant garde. Στους θαυμαστές των Fushitsusha περιλαμβάνονται ο Thurston Moore των Sonic Youth και ο John Zorn, ο οποίος εντέλει προσκάλεσε το συγκρότημα να ηχογραφήσει για την εταιρεία του, Avant, το 1993.

Ο Ζorn είναι ένας μόνο από τους πολλούς μουσικούς που έχουν συνεργαστεί με τον Keiji Haino. Στο δυναμικό του Ιάπωνα μουσικού περιλαμβάνονται πολυάριθμες συνεργασίες με καλλιτέχνες όπως οι Merzbow, Boris, Faust, Oren Ambarchi καθώς και πάνω από 170 κυκλοφορίες, ανάμεσα στις οποίες περισσότερα από 30 προσωπικά releases.

Στα τελευταία εντάσσεται η πρόσφατη επανακυκλοφορία του προσωπικού ντεμπούτου του “Watashi Dake?”, το οποίο αρχικά κυκλοφόρησε στην Pinakotheka και προσδιόρισε για πάντα το στιλ του Ηaino: ένα στιλ πέρα από ετικέτες και είδη, που τα εμπερικλείει όλα και ξεφεύγει από όλα. Είτε με ουρλιαχτά, είτε με σιωπή, είτε με παραμόρφωση του ήχου, είτε αδιαφορώντας για τις ρυθμικές φόρμες, προσκαλεί τον ακροατή σε μια εσωτερική μετάβαση.

 



Όσον αφορά το εμφανισιακό στιλ του μουσικού πάντως, αυτό υπήρξε από την αρχή πολύ συγκεκριμένο και παρέμεινε απαράλλαχτο στον χρόνο: μακριά μαλλιά, μαύρα γυαλιά, μαύρα ρούχα. Ίσως αυτό το iconic look να ήταν εν μέρει ο λόγος που ο Marc Jacobs τον προσκάλεσε να ντύσει μουσικό το fashion show του το 2016. Τον περασμένο Σεπτέμβριο άλλωστε, ο Haino εμφανίστηκε σε συναυλία στο Selfridges του Λονδίνου.

Πολυκαταστήματα, διάσημοι σχεδιαστές ρούχων. Πως συνδυάζονται αυτά με έναν θιασώτη του cutting edge ήχου και της underground πρωτοπορίας; Στην περίπτωση του Keiji Haino ιδανικά. Ένας καλλιτέχνης που δεν πιστεύει σε στεγανά δεν μπορεί να μείνει περικλεισμένος σε τείχη, φυσικά ή μεταφορικά, μόνο και μόνο για να ικανοποιήσει τους ακόλουθούς του ή γιατί αυτό αναμένεται από αυτόν. Ένας καλλιτέχνης σαν τον Haino, πιστός στο όραμά του, δημιουργεί και δρα σαν να μην αναμένεται τίποτα, σαν όλα να ανακαλύπτονται εκ νέου συνεχώς. Ο ίδιος εξάλλου, έχει δηλώσει ότι δεν θέλει να τον αντιμετωπίζουν σαν θεό, ούτε σαν είδωλο, αλλά θέλει να παραμείνει το “κακό παιδί” ως το τέλος. Και αυτό, ανάλογα με τον κύκλο στον οποίο απευθύνεσαι έχει πολλές σημασίες. Πόσο μάλλον όταν απευθύνεσαι σε όλους και σε κανέναν.

Την Παρασκευή 7 Φεβρουαρίου, ο Keiji Haino επιστρέφει στην Ελλάδα μετά από 15 χρόνια, για μία συναυλία στο Temple. Το 2017 είχαμε την τύχη να τον δούμε στο Βερολίνο μαζί με τον Merzbow και εδώ μπορείτε να διαβάσετε τις εντυπώσεις μας.

 

Facebook Event

 

Διαβάστε την ανακοίνωση της παραγωγής:

 

Keiji Haino ζωντανά στην Αθήνα
Παρασκευή 7 Φεβρουαρίου 2020
Temple Athens (Ιάκχου 17, Γκάζι)

ΤΙΜΕΣ ΕΙΣΙΤΗΡΙΩΝ:
• 15€ (περιορισμένη προπώληση)
• 17€ (προπώληση)
• 20€ (ταμείο)

ΣΗΜΕΙΑ ΠΡΟΠΩΛΗΣΗΣ:
• Τηλεφωνικά στο 11876
Reload Stores
Seven Spots
Βιβλιοπωλεία Ευριπίδης - Evripidis Bookstores
• Καταστήματα Wind-Hellas
Τεχνόπολη Δήμου Αθηναίων - Technopolis City of Athens (Viva Kiosk)
Yoleni's Hellas (Σόλωνος 9, Αθήνα, τηλ.: 2122223623 - www.yolenis.com)
• Ηλεκτρονική προπώληση: https://www.viva.gr/tickets/music/temple/keiji-haino

Επηρεασμένος από τον Antonin Artaud ο Keiji Haino ξεκίνησε με στόχο του την ενασχόληση με το θέατρο, αλλά σύντομα οι The Doors μπήκαν στην ζωή του και τον τράβηξαν στον κόσμο της μουσικής. Το 1970 έγινε μέλος της μπάντας Aaraaf στην θέση του τραγουδιστή. Στο μεταξύ, είχε ξεκινήσει να δουλεύει σε home recordings και ήταν αυτοδίδακτος σε κιθάρα και κρουστά. Το 1978 σχημάτισε την ροκ μπάντα Fushitsusha και από το 1988, είναι διεθνώς δραστήριος σε διάφορες μορφές και ενσαρκώσεις, από solo δουλειές αλλά και μπάντες όπως οι προαναφερθέντες, και οι Nijumu, Aihiyo, Vajra, Sanhedrin, Sejaku, Nazoranai ή και οι The Hardy Rocks, μέχρι πειραματικά DJ sets, και συνεργασίες με καλλιτέχνες από διαφορετικά backgrounds, πάντα τραβώντας στα άκρα τα παιξίματά του σε κιθάρα, κρουστά, hurdy gurdy, και άλλα έγχορδα, παραδοσιακά όργανα από όλο τον κόσμο και DJ gear με μοναδικές τεχνικές που τον κατέστησαν έναν τόσο ξεχωριστό και αξιοθαύμαστο καλλιτέχνη. Έχει κυκλοφορήσει περισσότερες από 170 δισκογραφικές δουλειές και έχει εμφανιστεί ζωντανά πάνω από 1500 φορές.

Την Παρασκευή 7 Φεβρουαρίου, ο Keiji Haino επιστρέφει στην Ελλάδα μετά από 15 χρόνια, για μία συναυλία στο Ναό, όπως άλλωστε αρμόζει σε τέτοιες περιστάσεις.

ΣΥΝΔΕΣΜΟΙ:
Keiji Haino: https://www.facebook.com/Keiji-Haino-100404083333173
3 Shades of Black: www.3shadesofblack.net | www.facebook.com/threeshadesofblack

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ:
• Website: https://thetemple.gr
• FB: https://www.facebook.com/templeliveclub
• Τηλ.: +30 210 3468523
• E-mail: stathis@thetemple.gr, jim@thetemple.gr

Σχετικά άρθρα

Banner
Banner