Marva Von Theo - Interview @ D.Tragkas' Atelier | ClockSound.gr
Η μίνιμαλ και σκοτεινή αισθητική φαίνεται να εκφράζει αρκετούς μουσικούς και μη αυτή την περίοδο. Στην αρχή αυτής της περιόδου, την άνοιξη του 2017, έμαθα μέσω της μουσικής πρότασης ενός φίλου τους αινιγματικούς Marva Von Theo. Βλέποντας το artwork του ντεμπούτου τους, "Dream Within A Dream", και εμπιστευόμενη το γούστο του φίλου, ήξερα ότι πρόκειται για κάτι ενδιαφέρον.
Όντως δηλαδή, με κέρδισαν με το πρώτο άκουσμα. Σκοτεινός και ερωτικός ο ήχος τους, μίνιμαλ και πληθωρικός ταυτόχρονα, με το synth να κυριαρχεί στη μουσική τους και τη φωνή της Μάρβας να σε παρασύρει σε όλη τη διάρκεια του άλμπουμ (και του μετέπειτα live) δεν θα μπορούσαν παρά κερδίσουν τον ακροατή. Ούσα φανατική λοιπόν της αισθητικής τους και δραττόμενη της ευκαιρίας που μου δόθηκε μέσω του ClockSound, κατάφερα να τους συναντήσω και να τους ρωτήσω αυτά που τόσο καιρό ήθελα.
Έτσι, ένα καλοκαιρινό βράδυ συναντήθηκα με τους σκοτεινούς Marva Von Theo σε ένα ατελιέ με βιομηχανικό και μίνιμαλ χαρακτήρα, όπως άρμοζε δηλαδή στη φύση των καλλιτεχνών και ύστερα από ένα ηλεκτροακουστικό session , κουβεντιάσαμε για τη μουσική τους και ό,τι άλλο ήθελαν να μοιραστούν μαζί μου.
Παρακολουθείστε τη συζήτησή μαζί τους και δείτε στο τέλος του άρθρου το Electroacoustic Session στο ατελιέ του Δημήτρη Τράγκα:
Marva Von Theo - Interview @ D.Tragkas' Atelier w/ Sevi Stavrianakoy
Σέβη Σταυριανάκου: Μουσική, στίχοι; Ποιο έρχεται πρώτο;
Mάρβα: Θα λέγαμε ότι τα κομμάτια προκύπτουν με κάθε δυνατό τρόπο, δηλαδή πότε προηγούνται οι στίχοι και ακολουθεί η μουσική, πότε η ιδέα ενός κομματιού προκύπτει από έναν ήχο, άλλες φορές έχουμε συλλάβει ολόκληρο το κομμάτι και τη μελωδία οπότε οι στίχοι έρχονται στο τέλος.
Σ: "Dream Within A Dream". Πώς έγινε η σύλληψη και η δημιουργία αυτού του άλμπουμ;
Μ: Η μουσική μας συνεργασία οδήγησε σε ένα μείγμα διαφορετικών ειδών μουσικής. Αυτά που μας αρέσουν και μας εκφράζουν. Έτσι εγώ έχω προσθέσει κάποια στοιχεία jazz, soul, trip-hop στα κομμάτια, αντίστοιχα ο Τεό έδωσε μια σκοτεινή ηλεκτρονική χροιά. Οι επιρροές μας προδίδουν μια νοσταλγία αλλά ταυτόχρονα και μια συνειδητοποίηση του σημερινού ήχου. Το όνομα του δίσκου προέκυψε τόσο από το περιεχόμενο των στίχων, οι οποίοι περιγράφουν φαντασιακές καταστάσεις, όπως έρωτες που πραγματώνονται μόνο στα όνειρα, ή προσδοκίες που εκπληρώνονται μόνο σε έναν κόσμο ονειρικό. Ο τίτλος έχει και έναν επιπλέον συμβολισμό και αναφέρεται στην συνύπαρξη των δικών μας προσωπικών ονείρων μέσα στον κοινό μουσικό μας κόσμο.
Σ: Οκ...Και για το Fame and Gold; Είναι βιωματικό δηλαδή κι αυτό;
Μ: Η αφετηρία, η ιδέα, των περισσότερων τραγουδιών μας είναι αυτοβιογραφική αλλά στην πορεία προς την ολοκλήρωση έχουν εμπλουτιστεί με μυθιστορηματικά στοιχεία. Το Fame and Gold συγκεκριμένα, περιγράφει την αξία του να ακολουθούμε τα όνειρά μας με κάθε κόστος, ανεξάρτητα με το τί πιστεύουν οι γύρω μας ή η κοινωνία. Η πραγματικότητα όμως βρίσκεται περισσότερο σε συνέπεια με την κοινή λογική παρά με το προσωπικό συναίσθημα.
Σ: Οκ. Ποιοι καλλιτέχνες έδωσαν τη συμβολή τους γι' αυτό το άλμπουμ και γενικά για τη μουσική σας;
Μ: Όπως και κάθε καλλιτέχνη, έτσι και εμάς μας εμπνέει η ίδια η ζωή σε όλες της τις εκφάνσεις. Κάποτε είχαμε ρωτήσει τον Δημήτρη Τράγκα, τον ζωγράφο που μας φιλοξενεί απόψε στον χώρο αυτό, για το πώς εμπνέεται τα έργα του κι είχε δώσει μια απάντηση, την οποία έχω αποφασίσει να την χρησιμοποιώ κάθε φορά που μου κάνουν αυτή την ερώτηση. Μου είχε πει πως η έμπνευση είναι μία κατσαρόλα όπου μέσα της κοχλάζει η καθημερινότητά σου, τα προβλήματά σου, ένα ποίημα, ένας καλλιτέχνης, όλη η ζωή συνειδητή και μη. Την στιγμή της δημιουργίας ο καλλιτέχνης βουτάει μέσα την κουτάλα και δοκιμάζει χωρίς όμως να μπορεί πλέον να διακρίνει καθαρά το περιεχόμενο του μείγματος των εμπειριών.
Σ: Γενικά, και στα live και στο δίσκο σας έχετε ένα ερωτικό και σκοτεινό vibe. Αυτά από που προκύπτουν; Είναι αυτά που ταΐζουν ουσιαστικά την έμπνευσή σας;
Μ: Το σκοτεινό στοιχείο είναι κάτι που είναι κοινό σε μένα και στον Theo, είναι νομίζω θέμα προσωπικότητας. Είμαστε κατά κάποιον τρόπο εσωστρεφείς σαν άνθρωποι και το ίδιο και η μουσική μας πλευρά. Το ερωτικό στοιχείο στο live, εάν υπάρχει τέτοιο, προκύπτει κυρίως από την θεματολογία των στίχων του πρώτου μας άλμπουμ και από την προσπάθειά μου να τους αποδώσω κάπως θεατρικά στο live.
Σ: Ωραία, ωραία. Και το ηλεκτροακουστικό session πώς προέκυψε; Είναι προάγγελος αυτού που θα ακολουθήσει;
Τεό: Ακούγοντας ξανά το άλμπουμ μας, ενάμιση χρόνο μετά την κυκλοφορία του, γεννήθηκε η ιδέα να φωτίσουμε άλλες πτυχές κάποιων κομματιών. Ταυτοχρόνως, η φιλική επαφή μας με τον ζωγράφο Δημήτρη Τράγκα στάθηκε η αφορμή να φανταστούμε τα κομμάτια μας σε σχέση με τον χώρο αυτό και την τέχνη που παράγεται σε αυτόν. Ο χώρος και τα έργα του Δημήτρη Τράγκα θα λέγαμε ότι αποτέλεσαν ουσιαστικά την έμπνευση για την ενορχήστρωση, τους ήχους και την επιλογή των synth.
Σ: Αναδιασκευή λοιπόν. Ανακατασκευή, διασκευή... Τα covers; Γιατί τα κάνετε; Είναι κάτι που θέλετε να αναπαλαιώνετε;
Τ: Στο σημερινό session παρουσιάσαμε τρία κομμάτια από τον πρώτο μας δίσκο. Εγώ δεν είμαι πολύ επιφυλακτικός απέναντι στον όρο διασκευή, με την έννοια της αυστηρής στυλιστικής επαναδιατύπωσης Ένιωσα όμως ότι υπάρχει ένας πυρήνας που μπορεί να εκφραστεί με διαφορετικό και ουσιαστικό τρόπο. Προσπαθήσαμε να αποτυπώσουμε τις αλλαγές που απαιτούνται στην σύνθεση των ήχων, αρχικά διαφοροποιώντας τους σε σχέση με αυτούς του αυθεντικού δίσκου. Οι ήχοι είναι ψυχροί και ακατέργαστοι σαν πρώτη ύλη, σε συνάρτηση με το atelier. Θα μπορούσα να τους παρομοιάσω με τσιμέντο, με μια αίσθηση ψυχρότητας. Ο ήχος του Session, οι ενορχηστρώσεις των τραγουδιών ακολουθούν την χρωματική διαβάθμιση του χώρου και των έργων που συμπεριλαμβάνονται σε αυτόν.
Κάτι που εμείς νιώθουμε πως είναι απόμακρο αλλά ταυτόχρονα οικείο. Αυτή η λιτή προσέγγιση της σύνθεσης αφήνει ελεύθερη την φωνή να εκφραστεί δίχως να δεσμεύεται απο την ενορχήστρωση. Η αφαίρεση αυτή εκφράζεται και στις δομές των τραγουδιών. Τα μέρη που τα συνθέτουν είναι αποσπασματικά, η μετάβαση από το ένα μέρος στο άλλο γίνεται με άμεσο τρόπο χωρίς μεταβατικά στάδια. Σκόπιμα λοιπόν δημιουργήσαμε μια καθαρότητα και αμεσότητα λιτών και καθαρών γραμμών στους ήχους, στις δομές και γενικότερα στην επαναδιατύπωση του περιεχομένου των τραγουδιών.
Σ: Ναι, απλά υπήρξε έντονη διαφορά στα κομμάτια.
Τ: Η πρώτη σύλληψη των κομματιών είχε γίνει στο πιάνο και στην συνέχεια έγινε η ενορχήστρωση ώστε να φθάσουν στην τελική τους μορφή. Ξαναγυρίσαμε λοιπόν στην πρώτη πηγή, στον πυρήνα, το πιάνο, το οποίο αποτελεί και το το βασικό όργανο της ενορχήστρωσης του Session, επεξεργασμένο βέβαια με ηλεκτρονικά μέσα. Χρησιμοποιήσαμε και ηλεκτρονικούς ήχους, πειραγμένους κατά ένα τρόπο να ακούγονται ακουστικοί ως προς την εκτέλεση, συνδυάζοντας αυτά τα δύο. Το θερμό ανθρώπινο άγγιγμα σε συνδυασμό με την ψυχρή προγραμματισμένη ακρίβεια των ηλεκτρονικών οργάνων.
Σ: Αυτή η αλλαγή είναι από προσωπική ανάγκη, παρατηρώντας την πραγματικότητα;
Τ: Ναι ναι, γιατί όσο περνάει ο καιρός πάντα βλέπουμε τα πράγματα με διαφορετικό μάτι. Δεν σημαίνει αυτό ασυνέπεια βέβαια, αλλά επαναπροσέγγιση ίσως κάποιων πραγμάτων.
Σ: Το όνειρο των Marva Von Theo. Ποιο είναι;
Μ: Θέλουμε να συνεχίσουμε να δημιουργούμε κομμάτια, να έχουμε μια σταθερή πορεία δημιουργώντας, παίζοντας live...Έχεις κάποιο άλλο όνειρο εσύ Τεό;
T: Δεν θα το έλεγα όνειρο ακριβώς, γιατί το όνειρο υπονοεί κάτι το ανεκπλήρωτο, όπως στους στίχους του Secret Lover και του Fame And Gold. Για μένα πολλά πράγματα μπορούν να εκπληρωθούν, είναι θέμα αποφάσεων και στόχευσης. Κάτι που είχε πει κι ένας συνθέτης ας πούμε “Το μυαλό νιώθει κι η καρδιά σκέφτεται”. Είναι ένας συνδυασμός. Οπότε στο μέλλον ελπίζουμε να έχουμε τον ιδανικό συνδυασμό και να εκφράσουμε με τον πιο άμεσο τρόπο τους εαυτούς μας. Ίσως αγγίξουμε κάποια μυαλά ή κάποιες καρδιές, με τον ένα ή τον άλλο τρόπο.
Σ: Σίγουρα. Ευχαριστώ για τον χρόνο σας
Μ: Ευχαριστούμε κι εμείς πάρα πολύ.
T: Εμείς ευχαριστούμε για τη συνέντευξη.
Σ: Περιμένουμε κι άλλα live.
Marva Von Theo - The Electroacoustic Session (Live at D.Tragkas' Atelier)