ClockSound
Search
facebook twitter youtube rss instagram

Brittany Howard - Jaime

Rate
8.5
RECOMMENDED

Τέσσερα χρόνια έχουν περάσει από την κυκλοφορία του τελευταίου δίσκου των αγαπημένων Alabama Shakes, Sound &Color (2015)˙ τέσσερα και τα Grammy με τα οποία βραβεύτηκε συγκεκριμένος δίσκος, τα οποία, κατά τη γνώμη μας, άξιζε και με το παραπάνω. Περιμέναμε με ανυπομονησία και περιέργεια να δούμε ποιά μουσικά μονοπάτια θα ακολουθήσουν οι πολλά υποσχόμενοι «Αθηναίοι» από την Alabama, αλλά, αντί γι'αυτό, η εξαιρετικά ταλαντούχα frontwoman τους μας επιφύλλασσε μια έκπληξη – πολύ ευχάριστη, όπως αποδείχθηκε.

Δεν είναι φυσικά καθόλου περίεργο για τα ηγετικά μέλη μιας μπάντας που χαίρει αποδοχής από κοινό και κριτικούς να θελήσουν να ασχολήθούν με προσωπικές δουλειές. Είναι ίσως λίγο πιο ασυνήθιστο αυτό να συμβεί ύστερα από δύο μόνο δίσκους και σε μια πολύ καλή εμπορικά και καλλιτεχνικά στιγμή. Η έκπληξη έρχεται όταν το αποτέλεσμα ενός τέτοιου σόλο εγχειρήματος είναι ισάξιο, αν όχι καλύτερο, της πορείας της εν λόγω μπάντας. Και η Brittany Howard με το Jaime πετυχαίνει ακριβώς αυτό.

Πρόκειται για έναν δίσκο προσωπικό, όπως δηλώνει ο ίδιος ο τίτλος του: Jaime ήταν το όνομα της μεγαλύτερης αδερφής της Howard, που πέθανε από ένα σπάνιο είδος καρκίνου όταν η ίδια ήταν μόλις 8 ετών – χάρη σ’εκείνη άρχισε να γράφει ποίηση και μουσική.  Προσωπικός, αφού οι πολιτικές, κοινωνικές και προσωπικές ανησυχίες της αποτελούν το κύριο συνεκτικό στοιχείο, αλλά και πολυσυλλεκτικός, καθώς τα 10 κομμάτια που τον αποτελούν ρέουν από το ένα μουσικό είδος στο άλλο με απόλυτη φυσικότητα και ανεπιτήδευτη διάθεση: soul, neo-soul, hip-hop, gospel, southern rock, ενώ δεν λείπουν νότες από jazz και psychedelia. Σε αυτό συμβάλλουν και οι συνεργάτες της στο στούντιο, μεταξύ των οποίων ξεχωρίζουν οι Shawn Everett (Sound & Color) στην παραγωγή, Robert Glasper στα πλήκτρα και Nate Smith στα drums.

Το album ανοίγει με τον groovy  ρυθμό του “History Repeats”, που ξεσηκώνει αλλά κάθε άλλο παρά προϊδεάζει για αυτό που ακολουθεί. Στο εισαγωγικό sample του “He Loves Me”, η γνώριμη φωνή του κύρηκα μας μεταφέρει κατευθείαν στον Αμερικανικό Νότο, ενώ η Howard δηλώνει με βεβαιότητα ότι ο θεός την αγαπά παρά τις κραιπάλες στις οποίες επιδίδεται επανειλημμένα. Το “Georgia”, από την άλλη, με τη μορφή ερωτικού τραγουδιού και σχεδόν εσωτερικού μονολόγου, έχει μάλλον διφορούμενο νόημα: ωδή σε έναν ανεξομολόγητο έρωτα ή τραγούδι διαμαρτυρίας για το σκοτεινό παρελθόν, το δύσκολο παρόν και ίσως το δυσοίωνο μέλλον της πολιτείας της Georgia;  

Πριν προλάβουμε να καταλήξουμε σε κάποιο συμπέρασμα και πριν το πάρουμε είδηση, έχουμε ήδη αφεθεί στη γλυκιά μελωδία του “Stay High” με το ρομαντικό φαλσέτο και μελιστάλαχτα μεταλλόφωνα, το οποίο διαδέχεται το αρκετά διαφορετικό “Tomorrow”, με ξεκάθαρο hip-hop και r'n'b προσανατολισμό. Και σα να μην είχαμε χορτάσει ηχητική ποικιλομορφία και συναισθηματικούς κλυδωνισμούς, έρχεται το μακρόσυρτο (παρά τον τίτλο του) και αισθαντικό “Short and Sweet”, που πραγματικά δεν θα μπορούσε παρά να μας θυμίσει την Nina Simone – φόρος τιμής ίσως στην τεράστια τραγουδοποιό;

 

 

Και από εκεί, μια στροφή 180° με το “13th Century Metal”, που κινείται μεταξύ ποιητικής απαγγελίας και επαναστατικού μανιφέστου, ντυμένο με μια ωμή rock/jazz υπόκρουση που θυμίζει ζωντανή ηχογράφηση από μια freestyle jam session, γεμάτη από αυθορμητισμό και αυθεντικότητα. Στα “Baby”, “Goat Head” και “Presence” διακρίνουμε και πάλι hip-hop και r'n'b μοτίβα, ενώ ο ρυθμός πέφτει και η ένταση μειώνεται αισθητά. Τουλάχιστον σε ό,τι αφορά τη μουσική, γιατί οι στίχοι του δεύτερου, εκφράζουν ακριβώς την ένταση και τη σύγχυση της Howard κατά την παιδική της ηλικία καθώς βίωνε το ρατσισμό από πρώτο χέρι –η μητέρα της ήταν λευκή και ο πατέρας της Αφροαμερικανός, με ό,τι αυτό συνεπάγεται στο Νότο των ΗΠΑ: ο τίτλος είναι κυριολεκτικός και αναφέρεται σε πραγματικό γεγονός!   

 

 

Για το κλείσιμο, η μεγαλύτερη ίσως έκπληξη, το εκτός κατάταξης, «ακατηγοριοποίητο» και σχεδόν ακατέργαστο “Run To Me”, με ολόκληρη την ενορχήστρωση να βασίζεται σε ένα synthesizer κατευθείαν από τα 80's και τη φωνή της Howard να ηχεί απόκοσμη στο βάθος σαν ελπιδοφόρο κάλεσμα σε στιγμές απελπισίας.  

Τολμηρός πειραματισμός, εκφραστικότητα χωρίς φιοριτούρες, ειλικρίνεια χωρίς περιστροφές και λυρισμός γεμάτος ουσία στο ντεμπούτο μιας μουσικού που έχει πολλά ακόμα να μας πει και που αξίζει να ακούσουμε, με ή χωρίς τους Alabama Shakes.

ATO Records / Fontana North, 20.09.19

 

* Μπορείτε να αγοράσετε τον δίσκο εδώ.

**Διαβάστε τι λέει η ίδια η Brittany Howard για τον δίσκο στην επίσημη σελίδα της.   

***Δυστυχώς, η περιοδεία για την προώθηση του Jaime δεν περιλαμβάνει, προς το παρόν, ευρωπαϊκά venues, με μοναδική εξαίρεση την εμφάνισή της στο BIME live festival του Bilbao, στις 2/11 (περισσότερες πληροφορίες εδώ)