ClockSound
Search
facebook twitter youtube rss instagram

Keiji Haino – Live @ Temple, Athens

Τι είναι μουσική και τι όχι; Ποια οργάνωση ήχων αποτελεί μουσική σύνθεση και ποια όχι; Ο Keiji Haino είναι ένας από τους καλλιτέχνες που δεν εξερευνούν απλώς αλλά αμφισβητούν, προκαλούν και προσδιορίζουν συνεχώς εκ νέου την ίδια την έννοια της μουσικής. Έτσι, η εμφάνισή του στο Temple το βράδυ της Παρασκευής 7 Μαρτίου εντάχθηκε με την ανακοίνωσή της στα συναυλιακά γεγονότα της χρονιάς για την Αθήνα.

Ίσως όχι μόνο της φετινής.

 

Mιχάλης Μοσχούτης

Την συναυλία άνοιξε ο Mιχάλης Μοσχούτης ο οποίος με τον εξοπλισμό του στημένο κάτω από την σκηνή, ανάμεσα στον κόσμο που είχε αρχίσει να προσέρχεται στον χώρο, παρουσίασε έναν 20λεπτο αυτοσχεδιασμό. Cosmic ambient με παραμορφωμένα φωνητικά που επαναλάμβαναν το όνομα του Keiji Haino. 

Ήχοι που παρέμειναν στην ίδια τονικότητα καθ' όλη την διάρκεια της εμφάνισης του καλλιτέχνη, επιχειρώντας να δημιουργήσουν ίσως ένα drone effect κάτω από τις ανεπαίσθητες αλλαγές που προκαλούσε ο χειρισμός των λιτών (αριθμητικά) effects του Μοσχούτη. Μία έναρξη που βασίστηκε στην δημιουργία κλίματος μέσω του λεπτού χειρισμού ενιαίων συχνοτήτων.

 

IMG_1402

Photo by G. Krikos Photography

 

IMG_1410

Photo by G. Krikos Photography 

 

 

Optimal Coexistence

Με πολύ μικρή παύση ανάμεσα στα δύο εναρκτήρια projects, ίσα για να διευθετηθούν κάποιες λεπτομέρειες σχετικά με το στήσιμο του εξοπλισμού, εμφανίστηκαν, αυτή την φορά πάνω στην σκηνή, οι Optimal Coexistence, το νεοσύστατο σχήμα δυο μουσικών με ήδη σημαντική παρουσία ως solo καλλιτέχνες, των Bill Anagnos και Morah. 

Πρώτος ανέβηκε στην σκηνή ο Anagnos, o οποίος τοποθετήθηκε πίσω από τον πάγκο με τον εξοπλισμό του που περιλάμβανε ψηφιακό και αναλογικό υλικό. Οι ήχοι είχαν ήδη ξεκινήσει να γεμίζουν τον χώρο, όταν o Morah εμφανίστηκε από τα παρασκήνια. Ντυμένος με ένα μακρύ μαύρο ρούχο εντελώς ανοιχτό στα πλάγια, κάθισε οκλαδόν και αρχικά συνόδευσε τον Anangnos  συνεισφέροντας παραμορφωμένα φωνητικά.

Δεν έμελλε να περιοριστεί για πολύ όμως στον συνδυασμό φωνής και μικροφώνου. Λογιών - λογιών κρουστά όργανα, τύμπανα, κουδούνια, μεταλλικοί ράβδοι, ένα σακί με μεταλλικά μικροαντικείμενα, ακόμα και ηλεκτρική κιθάρα, επιστρατεύθηκαν κατά την διάρκεια της εμφάνισης των Οptimal Coexistence. To όνομα του project λοιπόν φάνηκε να μην αναφέρεται τόσο στην συνύπαρξη των δύο μουσικών, αλλά στην συνύπαρξη ετερόκλητων μουσικών μέσων αλλά και μουσικών ειδών που επιχειρεί να ενσωματώσει σε ένα ενιαίο (;) σύνολο το ντουέτο. Φιλόδοξο project που αναμένουμε να δούμε πως θα εξελιχθεί.

 

IMG_1416

Photo by G. Krikos Photography 

 

IMG_1474

Photo by G. Krikos Photography

 

 

Keiji Haino

Kαι επιτέλους έφτασε η ώρα να ανέβει στην σκηνή ο θρύλος της πειραματικής σκηνής με τους ορκισμένους θαυμαστές. Και στην χώρα μας διαθέτει αρκετούς από τους τελευταίους. Η καλλιτεχνική του πορεία και η παγκόσμια αναγνώριση της οποίας χαίρει για το σύνολο του έργο του είναι αδιάψευστοι μάρτυρες ότι δικαιούται απόλυτα αυτό το φανατικό ακροατήριο που πίνει νερό στο όνομά του και δεν αναμένεται βέβαια από μια μεμονωμένη εμφάνιση να κριθεί η αξία ενός καλλιτέχνη με τόσο μακρά και σταθερή πορεία.

 

IMG_1682

Photo by G. Krikos Photography


Η συναυλία που έδωσε ωστόσο ο Haino στο Temple, είτε θα την ενέτασσε κανείς στις καλύτερες του, είτε όχι, (αν υπάρχει κάποιος τρόπος να ορίσει κανείς ποιες είναι οι “καλύτερες” στιγμές ενός καλλιτέχνη σαν τον Haino) αποτέλεσε μία ακόμη απόδειξη της συνολικής ποιότητας του. Ο εξοπλισμός του Ιάπωνα είχε στηθεί πάνω σε ένα μακρύ τραπέζι, έτοιμο να φιλοξενήσει ένα μουσικό δείπνο που περιλάμβανε τροφή για το πνεύμα αλλά και το σώμα.

Oι ήχοι του Haino επιδρούν στο μυαλό και στην ύλη. Δεν πρόκειται για μουσική με ρυθμικά μοτίβα στα οποία μπορεί κανείς να χορέψει, ωστόσο, έχουν μια πολύ έντονη επίδραση στις σώμα και στις αισθήσεις που κινείται στα όρια της θρησκευτικής εμπειρίας. Εκτός βέβαια, αν δεν έχουν καμία επίπτωση, οπότε μπορεί κανείς να αποχωρήσει προτού αρχίσει να υποφέρει.

 

IMG_1891

Photo by G. Krikos Photography


Το μικροκαμωμένο και μαυροντυμένο παρουσιαστικό του Haino με τα μακριά λευκά μαλλιά να αιωρούνται απαλά και να πλαισιώνουν το πρόσωπο πίσω από τα μαύρα γυαλιά, σε συνδυασμό με τις νευρώδεις, αποφασιστικές και μετρημένες κινήσεις του πάνω από τα τρία airSynths της Alesis (ένα stand-alone theremin synthesizer που επιτρέπει στον κάτοχο του να παραμορφώνει τους build-in ήχους που διαθέτει αιωρώντας τα χέρια του από πάνω του) αποτελούν αβαντάζ για της ζωντανές εμφανίσεις του, προσθέτοντας ένα επιπλέον οπτικό στοιχείο μυστηρίου στον σκοτεινό ήχο του.

 

IMG_1670

Photo by G. Krikos Photography

 

Καλλιτέχνης με ανεξάντλητα μουσικά πρόσωπα, για την εμφάνιση του στην Αθήνα, ο Haino επέλεξε να κινηθεί στα εδάφη του ιαπωνικού power electronics. Αν και στην αρχή έδωσε για λίγο την εντύπωση ότι ο αυτοσχεδιασμός θα στηθεί γύρω από, ή θα συμπεριλάβει αρκετό rhythmic noise, εντέλει, ο Haino αποφάσισε να περιορίσει το κομμάτι του percussion σε λούπες που εισήγαγε στην αρχή του κάθε μέρους και στην συνέχεια, με τον χειρισμό στον οποίο της υπέβαλλε της άφηνε να απορροφηθούν από το wall of sound που έχτιζε. Sound jungle ίσως να είναι ωστόσο μια έκφραση που αποδίδει καλύτερα το πνεύμα της εμφάνισης του Haino, μιας και τα tribal και fourth world στοιχεία ήταν έντονα παρόντα στον ρυθμό και στα synths αντίστοιχα.

 

IMG_1862

Photo by G. Krikos Photography

Φυσικά ο Haino δεν παρέλειψε να κάνει χρήση του άλλου θαυμάσιου εργαλείου που διαθέτει, της φωνής του. Οι πολλές ψιλές συχνότητες και οι μακρόσυρτες κραυγές ξωτικού του δάσους που συχνά χρησιμοποιεί ο Haino έλειψαν και προτιμήθηκαν πιο δομημένα φωνητικά, αντλημένα από την rock’n’roll και ψυχεδελική πλευρά του καλλιτέχνη.

Ψυχεδέλεια με αυστηρότητα ωστόσο, μιας και ο Haino, παράγοντας τους βοκαλισμούς του μπροστά στο μικρόφωνο έμοιαζε με θιγμένο στρατηγό έτοιμο να κάνει χαρακίρι μπροστά στον αυτοκράτορα, ή με βασιλιά που ανακοινώνει την εκτέλεση απείθαρχου αξιωματικού. Έντονο, επιθετικό sound poetry, κάτι το οποίο η ίδια η εκφορά της ιαπωνικής γλώσσας ευνοεί.

Κατά μέρος άφησε και την κιθάρα ο Haino, για χάρη μιας τρομπέτας, της οποίας, παρότι αυτοδίδακτος, έκανε άψογη χρήση σε ότι αφορά την ακουστική και την ενσωμάτωση στην σύνθεση. Το κομμάτι με την τρομπέτα παρεμβλήθηκε στο μέσο της συναυλίας και στην συνέχεια το όργανο, έχοντας εξυπηρετήσει τον σκοπό του, εξαφανίστηκε στην ζούγκλα του Haino και αυτό.

 

IMG_1816

Photo by G. Krikos Photography


Σε ότι αφορά την υποκειμενική μου εμπειρία από την συναυλία, στον βαθμό που μπορεί να αφορά κάποιον από τις αναγνώστες αυτό, στην αρχή της συναυλίας ένιωσα ότι ηλεκτρικές συσκευές σε έναν χώρο έχουν αρχίσει να ξεδιπλώνουν την συνείδησή τους εντός αυτού απευθύνοντας κρυφά μυστικές οδηγίες η μία στην άλλη. Μυστικές συνομιλίες αδιόρατες στα ανθρώπινα αυτιά.

Σταδιακά, οι συσκευές παίρνουν τον έλεγχο της κατάστασης και επικρατούν έναντι του ανθρώπινου είδους, λογαριάζουν όμως χωρίς να λάβουν υπόψη τον παράγοντα του φυσικού χάους. Παραμένοντας στατικές και πιστές στον αλγόριθμό τους, είναι εύκολα θύματα της βλάστησης και έτσι στο τέλος η ζούγκλα τις καταπίνει εντάσσοντας τον ξεθυμασμένο τους ήχο στον θόρυβο της γήινης φύσης και κατ’ επέκταση στον θόρυβο του σύμπαντος.

Ο Haino δεν είναι maitre του πειραματισμού, o ίδιος ως καλλιτεχνική ύπαρξη είναι ο πειραματισμός, κάτι που λέει πάντα στις λίγες συνεντεύξεις που δίνει, αλλά που μπορεί κανείς να καταλάβει μόνο αν παραβρεθεί ο ίδιος εν σώματι σε μία από τις συναυλίες του. Για αυτόν τον λόγο και η εμφάνισή του στο Temple ήταν μία από τις πλέον σημαντικές συναυλίες των τελευταίων χρόνων στην Αθήνα. 

 

Venue: Temple, Athens

Date: 07.02.2019

Hosted by: Temple Productions, 3P Lab, 3 Shades of Black,

Photos by G. Krikos Photography

Gallery on Facebook 

 

 

IMG_1902

Photo by G. Krikos Photography

 

 

IMG_1718

Photo by G. Krikos Photography

 

IMG_1906

Photo by G. Krikos Photography

 

Σχετικά άρθρα

Banner
Banner