ClockSound
Search
facebook twitter youtube rss instagram
Festival Calendar
Festival Calendar
Prurient - Live @ St Paul's Sessions, Athens

Prurient - Live @ St Paul's Sessions, Athens

Συμβαίνει κάποιες φορές να βρεθεί κανείς επανειλημμένα σε ένα συναυλιακό χώρο, να παρακολουθήσει σε αυτόν live που θα τον συγκινήσουν και θα τον συναρπάσουν, που θα τον κάνουν να τον συμπεριλάβει ανάμεσα στα venues στα οπoία αγαπά να τοποθετεί τον εαυτό του και ξαφνικά, αναπάντεχα, να παρακολουθήσει εκεί την συναυλία ενός καλλιτέχνη και να είναι σαν όλες οι φορές που έχει προϋπάρξει σε αυτόν τον χώρο να αποτέλεσαν απλά μια φυσική και σωματική προετοιμασία για να παρακολουθήσει εκεί την εμφάνιση του συγκεκριμένου μουσικού.

 

LIVE/100218-prurient-st-pauls-live-review/prurient-st-pauls-01.jpg

Photo by Eirini Kampitsi

 

Η συναυλία του Prurient στην Αγγλικανική Εκκλησία του Αγίου Παύλου το προηγούμενο Σάββατο αποτέλεσε ακριβώς μια τέτοια περίπτωση. Και μπορεί ο συγκεκριμένος χώρος να είναι κάθε άλλο παρά ένας αμιγώς συναυλιακός χώρος και ίσως και να είχαμε πολύ βάσιμες υποψίες ότι η μουσική του Prurient είναι φτιαγμένη ακριβώς για να ακούγεται σε τέτοιους χώρους, προσωπικά όμως τίποτα δεν με προετοίμαζε ψυχολογικά για την ίδια την εμπειρία του να συμμετάσχω σε μια ανιερή τελετουργία που θα με γέμιζε με τόσο έντονα και θεμελιακά συναισθήματα αλλά την ίδια στιγμή και με τόσο πολύπλοκες σκέψεις, που θα υποβίβαζε την ύπαρξή μου στο επίπεδο των ζωωδών ενστίκτων και την ίδια ώρα θα ανύψωνε το πνεύμα μου σε επίπεδα φιλοσοφικών αναζητήσεων για την ανθρώπινη φύση, την ηθική της αισθητικής, ή την αισθητική της ηθικής αλλά και για και την ίδια την ύπαρξη (ή καλύτερα την αντίληψη από τον άνθρωπο) του καλού και του κακού.

Ένα μεγάλο τραπέζι στήθηκε στον ιερό χώρο από τον οποίο ο παπάς απευθύνει το κήρυγμά του στο ποίμνιο που συγκεντρώνεται για να προσευχηθεί στα θεία και να ζητήσει άφεση αμαρτιών. Εκεί ο Dominick Fernow τοποθέτησε τον λιτό εξοπλισμό του, τον οποίο αρχικά δεν μπορούσαμε να διακρίνουμε διόλου, καθώς ο μουσικός ξεκίνησε να παίζει στο απόλυτο σκοτάδι. Μοναδική πηγή φωτισμού αρχικά, το απόκοσμο φως από τις λάμπες του δρόμου που έμπαινε από την γυάλινη πόρτα πίσω μας και δημιούργησε εκ του μηδενός ένα κινηματογραφικό σκηνικό ταινίας τρόμου. Ακριβώς πάνω από τον Prurient δέσποζε το βιτρώ με τις θρησκευτικές εικόνες, το οποίο εκτεινόταν ως την οροφή και πίσω από το οποίο μπορούσαμε να διακρίνουμε τα κλαδιά των δέντρων να πάλλονται στο άγγιγμα του αέρα της βροχερής εκείνης νύχτας.

 

LIVE/100218-prurient-st-pauls-live-review/prurient-st-pauls-02.jpg

Photo by Eirini Kampitsi


Απόψε, κανένας ιερέας του χριστιανισμού δεν θα απηύθυνε ευλογίες, διδάγματα και προσευχές σε πειθήνιους πιστούς. Ο Prurient ήταν εδώ σαν άλλος σκοτεινός τελετάρχης για να μας παρασύρει στους ηχητικούς λαβύρινθους ενός κόσμου ζοφερού, στην αντεστραμένη πλευρά της αγιοσύνης, στο πολύπλοκο σύμπαν πίσω από τα θρησκευτικά βιτρώ, εκεί που οι μορφές των αγίων παραμορφώνονται και τα όρια ανάμεσα στις έννοιες και τις αξίες λιώνουν.

Όσοι είναι εξοικειωμένοι με τον κόσμο του Prurient γνωρίζουν πολύ καλά ότι πολλές φορές χρησιμοποιεί λέξεις και όρους που αφορούν τα θεία στους τίτλους των κομματιών του και ότι η έννοια της ανίερης θρησκευτικότητας αλλά και ο προβληματισμός γύρω από την βία και την σεξουαλικότητα απασχολούν την τέχνη του ιδιαίτερα. Η εμφάνισή του στον χώρο της εκκλησίας του Αγίου Παύλου περιείχε όλα τα στοιχεία που συνθέτουν το σύμπαν του, μεγεθυμένα σε βαθμό ικανό να την καταστήσουν τελετή μύησης σε μια νέα θρησκεία.

Ο Fernow έστησε ένα υποχθόνιο layer επαναλαμβανόμενου noise / βόμβου χαμηλής έντασης, τόσο χαρακτηριστικού και των studio ηχογραφήσεών του. Ένα είδος λευκού θορύβου που αρχικά περνά σχεδόν απαρατήρητο αλλά που σταδιακά προκαλεί στον ακροατή ένα είδος εκνευρισμού που δεν μπορεί να εντοπίσει ακριβώς από που προέρχεται, μια ενόχληση που σιγά σιγά εντείνεται και φτάνει στην δυσφορία. Πάνω σε αυτό το μαύρο μανδύα ο Prurient εξαπέλυσε επιθέσεις από ήχους τόσο υψηλής συχνότητας που σε σημεία με έκαναν να ανησυχήσω για την υγεία των αυτιών μου (για να είμαι ειλικρινής, μέχρι την στιγμή που γράφονται αυτές οι γραμμές δεν έχω εξακριβώσει αν σε αυτή την συναυλία έχασα κάποιες ακόμα συχνότητες από την ακοή μου). Μια επίθεση η οποία δεν σταμάτησε καθ’όλη την διάρκεια του live.

 

LIVE/100218-prurient-st-pauls-live-review/prurient-st-pauls-03.jpg

Photo by Eirini Kampitsi


Ο Prurient, αντίθετα με τις συνηθισμένες πρακτικές σε τέτοιου είδους συναυλίες, επέλεξε να παίξει βασιζόμενος σχεδόν αποκλειστικά σε υψηλές συχνότητες, δημιουργώντας ακραίο noise από αυτό που τρυπάει το κρανίο και κάνει τα αυτιά σου να ματώνουν. Ξεκάθαρα ο σκοπός του δεν ήταν να δημιουργήσει το είδος του θορύβου που σε ρουφά ανακουφιστικά σαν μαύρη τρύπα, αλλά το είδος του θορύβου που κάνουν οι δαίμονες όταν καίγονται στην πυρά από μια ακόμα πιο σατανική ιερά εξέταση. Το είδος του θορύβου που σου γεννά φόβο, το αίσθημα του κινδύνου για την σωματική και πνευματική σου ασφάλεια, το αίσθημα της απειλής. Δεν επέλεξε την υπνωτική βαρύτητα, αλλά την τρομακτική εξύψωση που σε κάνει να ψάχνεις στο σκοτάδι από που να κρατηθείς για να μην γκρεμοτσακιστείς όταν θα έρθει η αναπόφευκτη πτώση. Σε αντιδιαστολή με τις οξείες ηχητικές μαχαιριές, τα ακραία distorted, σαφέστατα black metal φωνητικά τα οποία κατέλαβαν ένα πολύ μεγάλο μέρος του live παρέπεμπαν σε ψαλμωδία - ύμνο σε κάποιου είδους σκοτεινές δυνάμεις, δημιουργώντας απόλυτα την αίσθηση ότι παραβρισκόμαστε σε ένα ζοφερό τελετουργικό.

 

LIVE/100218-prurient-st-pauls-live-review/prurient-st-pauls-04.jpg

Photo by Eirini Kampitsi

 

Το να έχει κανείς την δυνατότητα να παρακολουθήσει τον Dominick να απαγγέλλει από το ιερό τους βλάσφημους στίχους του ήταν μια μοναδική εμπειρία. Η φωνή του Fernow πάντως, ήταν το συνεκτικό στοιχείο, η κόλλα που έδενε τα στρώματα του ήχου. Κάποια εμβόλιμα retro ‘80s synths, στο στυλ κομματιών όπως το “Myth of Building Bridges” του Frozen Niagara Falls (αφού στο ύφος του συγκεκριμένου album κινήθηκε και σχεδόν όλο το live) έβγαιναν από το ηχητικό τοπίο το ίδιο απότομα όσο έμπαιναν, επιβεβαιώνοντας ότι ο Dominick Fernow, όχι μόνο δεν πιστεύει στο χτίσιμο γεφυρών, αλλά ότι βρισκόταν εδώ αυτό το βράδυ για να κάψει τις δικές μας γέφυρες με οτιδήποτε θεωρούμε αγνό, άσπιλο και ηθικό. Το οποιοδήποτε beat επέλεξε να χρησιμοποιήσει κατά την διάρκεια της βραδιάς έμπαινε σχεδόν άρρυθμο, σαν κύμβαλο αλαλάζον, σαν μαστίγιο που χτυπά στην πλάτη μοναχού που αυτοτιμωρείται τα βράδια που η σελήνη κρύβεται πίσω από τα σύννεφα. Ηχητικές αστραπές έσκιζαν τον πηχτό αέρα που σχεδόν μύριζε αποφορά ζώου ανακατεμένη με λιβάνι.

 

LIVE/100218-prurient-st-pauls-live-review/prurient-st-pauls-05.jpg

Photo by Eirini Kampitsi


O ίδιος ο Prurient, τόσο τις στιγμές που ήταν σκυμμένος με την προσήλωση ιερέα που ετοιμάζει το σφάγιο της θυσίας στα πνεύματα πάνω από τον εξοπλισμό του, όσο και τις στιγμές που χτυπιόταν με το μικρόφωνό του μανιασμένα σαν ιέρεια που έχει καταληφθεί από έκσταση, ντυμένος στα μαύρα, ήταν μια επιβλητική, υπνωτιστική παρουσία. Ο λευκός καπνός που ανέβαινε κάθε τόσο από το τραπέζι του και άγγιζε την οροφή λειτουργούσε διπλά, δημιουργώντας ένα αρχετυπικό ηχητικό αλλά και οπτικό εφέ, σαν να παραβρισκόμαστε σε εξορκισμό. Τα μοναδικά φώτα που άναψαν κατά την διάρκεια της συναυλίας ήταν δύο στήλες λευκού φωτός οι οποίες αρχικά τέμνονταν ακριβώς επάνω από τον Dominick δημιουργώντας σχεδόν ένα θρησκευτικό σύμβολο και οι οποίες άνοιξαν στην συνέχεια παραπλεύρως του ιερού για να ενωθούν και πάλι στο τέλος της συναυλίας. Δεν επρόκειτο για τα φώτα της πίστης αλλά για τα φώτα της βλάσφημης γνώσης. Ο Prurient δεν είχε σκοπό να μας εξαγνίσει, δεν είχε σκοπό να μας προσφέρει στο ελάχιστο αυτό θα επιθυμούσαμε, είχε σκοπό να γδάρει τα λαρύγγι του για να συσπειρώσει τους δαίμονες που θα μας επιβεβαίωναν την ματαιότητα της ύπαρξης. Από τις λίγες συναυλίες (που δεν είναι δωρεάν) στις οποίες βλέπω κόσμο να φεύγει πριν τη λήξη, και αυτό σε ένα noise live, μόνο επιτυχία μπορώ να το θεωρήσω.

 

LIVE/100218-prurient-st-pauls-live-review/prurient-st-pauls-06.jpg

Photo by Eirini Kampitsi


Μια συναυλία που επιβεβαίωσε ότι όταν καλλιτέχνες και διοργανωτές συντονίζονται όσον αφορά την δυνατότητα των χώρων να υπηρετήσουν με τον καλύτερο δυνατό τρόπο την σημασία των μέσων και τους σκοπούς των εκτελεστών τους, συμβαίνουν σκοτεινά θαύματα. Το να παρακολουθεί κανείς ένα τόσο βλάσφημο performance σε έναν θρησκευτικό χώρο ξεκλειδώνει για εκείνους που επιθυμούν να ανοίξουν την διάνοιά τους νέες πόρτες όσον αφορά τα αμφίπλευρα όρια του ανθρώπινου πνεύματος και γυρίζει νέες σελίδες στα απόκρυφα βιβλία της γνώσης.

 

 

LIVE/100218-prurient-st-pauls-live-review/prurient-st-pauls-07.jpg

 

Venue : St. Paul's Anglican Church
Date: 10.02.2018
Photos by: Eirini Kampitsi
Hosted by Groove Productions 

Σχετικά άρθρα